Sipadan en Mabul - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu Sipadan en Mabul - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu

Sipadan en Mabul

Blijf op de hoogte en volg Nancy en Leo

09 Maart 2015 | Maleisië, Semporna

Onze duikavonturen in Borneo Sabah:

We eindigde ons laatste verhaal in Sepilok. 26 februari vertrokken we s'middags met de bus naar Semporna. Dit ritje duurt normaal 6 uur, maar de bus was 1,5 uur vertraagd dus het was weer een lange dag reizen. Het neemt veel tijd in beslag om van A naar B te komen. Grotendeels is het door de bergen en er loopt maar 1 route. We kwamen 22:00 aan in een uitgestorven Semporna. Het was een luguber sfeertje, niet bepaald een plek waar je in je eentje wil lopen. Veel armoede, gesloten winkels en kinderen die op straat lagen te slapen. We waren de enige toeristen dus iedereen stopte voor ons om een taxi (in eigen privé auto) aan te bieden. Het was 10 min lopen naar Scuba Junkie dus we weigerde elk aanbod. Semporna draait alleen op de grote internationale duikscholen die daar gevestigd zijn, voor de rest is daar niks te doen.

We verbleven in het verblijf van Scuba Junkie. Privé kamer met gedeelde badkamer, prima! We kwamen tenslotte voor het duiken en dit was de "goedkoopste" optie. Je kon ook naar Mabul resort eiland gaan, wat een paradijs is maar daar betaal je dan ook voor. De volgende ochtend liepen we al vroeg het kantoortje binnen van Scuba Junkie voor informatie. Na wat overleg besloten we 2 dagen te gaan duiken, 1 dag naar Sibuan en 1 dag naar Mabul. Die ochtend konden we gelijk mee met de speedboot naar Sibuan. Dit is een prachtig onbewoond eilandje midden in de oceaan. Echt een paradijs! We starten s'ochtends met 2 duiken en na de lunch de 3e duik. Tussendoor heerlijk liggen bakken in de zon. Het duiken viel ons een beetje tegen, aangezien we nog steeds geen schildpadden of grote vissen hadden gespot. We zagen veel kleine visjes, kreeftjes, krabbetjes en nudibranches etc. We trokken op met een duitse jongen, die alle dagen met ons mee dook. De volgende ochtend vertrok de boot om 8:00 richting Mabul. Onze divemaster was een local en zijn naam was Nasi Goreng. Super drukken, stuiterende, lachende en gezellige homo. Zelfs onder water hoorde je hem gewoon lachen! Hij noemde ons team "fucking awesome". We doken op 3 verschillende plekken rondom Mabul, na elke duik gingen we terug naar het eiland voor 1 uur verplichte rust. Onze eerste duik was al te gek, we zagen schildpadden en heel veel mooie nieuwe vissen en kleurrijk coral. Ons tweede duik was bij een oil platform, wat gebruikt wordt als resort. Hier zagen we een giant grouper. Waauw toen Nancy dichterbij wilde zwemmen zagen we pas echt hoe groot die werkelijk was. Ongeveer 2,5 meter lang en zeker een halve meter dik. Ook zagen we een crocodile fish, die gecamoufleerd op de bodem lag. Na de lunch in het mabul resort doken we op "Paradise 2", hier lag een wrak en zagen we weer mega veel vissen, schildpadden,kreeften,moray's en zeeslangen. Het was een super geslaagde dag! Wat ons wel opviel was het enorme contrast tussen de moderne resorts en de locale mensen die daar armoedig in houten hutjes leven.

Dag 3 maakte we ons klaar om naar de bekende en één van de mooiste duikplekken in heel Azië te gaan; Sipadan! We hadden geluk dat er nog een plekje was, aangezien er normaal mega lange wachttijden voor staan. Er mogen Max. 120 duikers per dag naar het Marine park van Sipadan. We doken dit keer met een andere duikschool, aangezien deze de enige was die dagtripjes verzorgde. Bij Scuba junkie bieden ze alleen maar pakketten aan voor min 3-4 dagen duiken, wat niet te betalen is! De dag begon met heel veel regen en dikke stapels bewolking. We baalde enorm, aangezien het zicht onderwater dan minder is. Aan boord zaten we met chinese en 1 iemand uit Vietnam maar woont en werkt als oogchirurg in Amerika. Gelukkig had hij een extra oplader bij voor onze onderwater camera. Onderweg was die namelijk aangegaan en al bijna leeg toen we aankwamen in Sipadan. Konden we bijna geen foto's of video's maken! Onze eerste duik was bij de bekende "Barracuda point". Er stonden hoge golven en een flinke stroming onderwater. Het was dus hard werken om vooruit te komen, maar met de stroming mee kon je je lekker laten gaan. Waauw we zagen gelijk al een mega grote school jack fishs en een reef shark die eronder lag te chille. We bleven op ongeveer 18 meter. Het diepste punt daar is 600 meter!! Tijdens de pauze wisselde we foto's en video's uit met de Amerikaan, die had zijn laptop bij. Het waren echt super gave duiken. De haaien, schildpadden en school barracuda's waren wel het hoogte puntje!! Er waren wel wat momentjes dat ons hart sneller ging kloppen van de adrenaline en dat we naar wat meer zuurstof hapte dan normaal. Vooral het moment toen er 2 grote haaien op een afstand voorbij zwommen, dit waren absolut geen schattige "reef Sharks". (Sommige van jullie hebben het filmpje gezien). Pulau Sipadan is een mooi klein eiland, zonder resorts. Helaas was het heel de dag bewolkt en wisselende regenbuien. Maar ondanks dat was het een super gave dag en zeker een hoogtepuntje van onze reis. S'avonds gezellig afgesloten met een hapje en drankje en namen we afscheid van de 2 mensen waarmee we gedoken hadden.

3 maart vertrokken we met de bus van Semporna terug naar Kota Kinabalu. Dit duurde totaal 9 uur en we arriveerde gelukkig veilig in K.K. Onderweg zagen we namelijk een verongelukte bus, die lag half op zijn kant naast de vangrail. Dit bleek de nachtbus te zijn, die we in eerste instantie wilde nemen. In K.K hebben we zeer goed gegeten bij "El Centro", Leo heeft na lange tijd heerlijke worstjes op. Die avond boekte we nog een vliegticket voor de volgende dag naar Mulu. Last minute, maar dat komt omdat ons plan regelmatig wijzigt. We betaalde 50 euro p.p om met MASwing te vliegen. Daarna nog geskyped met ons jarige nichtje Saar en zus.

Wat we meegemaakt hebben in de jungle van Gunung Mulu national park plaatsen we binnenkort. Dus wordt vervolgt....:-D

• 12 Maart 2015 - 07:52

Jvanstraten:

Heb met veel plezier dit verslag gelezen, echt gaaf!!!
    Mooie laatste weken gewenst!!!
    Jacques