Gunung Mulu National park - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu Gunung Mulu National park - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu

Gunung Mulu National park

Blijf op de hoogte en volg Nancy en Leo

12 Maart 2015 | Maleisië, Miri

Gunung Mulu National park

4 maart vlogen we om 14:00 met MASwing naar Mulu met maar liefst 8 passagiers! Waauw dat hebben we nog nooit meegemaakt. We konden liggen, rennen, rollen door het hele vliegtuig als we zouden willen. Het voelde als een soort privé vlucht, we kregen dubbel drinken geserveerd en een hele pak casew nuts. Hier ontmoette we Martin, een gezellige jonge van 28 uit Denemarken. Na 55 min vliegen landen we midden in de jungle (Mulu airport), de enige weg om daar te komen is per vliegtuig of per boot. Er zijn geen autowegen die Mulu verbind met een andere stad. Als je uit het vliegtuig raampje keek zag je alleen maar jungle, gaaf! Vanaf het vliegveld was het 1,5 km lopen naar het national park en 1 km naar "D'Cave homestay". Het is momenteel laagseizoen, dus geen toerist te bekennen, heerlijk!! Ons verblijf werd gerund door een familie die daar al jaren woont. Het voelde als een "thuis", zeer vriendelijk en gastvrije mensen. Voor 60RM(15euro) hadden we een privé kamer met ontbijt. We boekte bij hun een tour naar de Pinaccles. Je mag het namelijk niet beklimmen zonder een gids. Het was haar neef die wekelijks met een groep de pinnacles beklimt. (Dat zag je ook wel aan zijn kuiten!!) Vanuit het park verzorgde ze enorm veel activiteiten, zat te doen dus! Wij bleven 4 volle dagen en plande dit vol met het beklimmen van de Pinnacles, bezichtigen van wat grotten en op het einde de Canopy walkway. Voor de 3 daagse trip naar de Pinnacles moesten we onze eigen eten regelen. Dezelfde dag bracht de familie ons naar een "local supermarkt" waar we wat noodles, koekjes, bananen, blikjes tonijn etc. konden inslaan.

Na een regenachtige nacht, werden we vroeg gewekt om te gaan starten met onze tour naar de bekende Pinaccles. Er waren twee gidsen verdeeld over een groep van 10 mensen. We moesten eerst nog een bandje kopen (30RM) voor de entree van het park, dit is 5 dagen geldig. Na dit geregeld te hebben stapte we in een boot, die ons bracht naar de Handycraft Village. Dit is een "orginal village" wat daar generatie na generatie woont en leeft van de natuur. Zo konden we een hoop zelfgemaakte spullen zien en kopen. De overheid was bezig met het maken van nieuwe woningen voor deze mensen, ze leefde nog steeds verspreid in houten huisje langs de rivier. We zagen veel mensen en kinderen zichzelf wassen in de rivier, een douche zoals bij ons hebben ze niet. Hierna bracht de boot ons naar 2 grotten de "Wind en Clearwater cave". Hier kregen we een rondleiding en liepen we totaal 2,5 uur rond. Het park staat bekend om zijn enorme hoeveelheid kilometers aan grotten. Na de lunch gingen we stroomopwaarts naar de plek waar onze 9km wandeling zou starten richting Camp 5! Soms moesten we de boot uit om hem vooruit te duwen, vanwege het laagstaande water. Camp 5 bevind zich midden in de jungle en is alleen maar te bereiken per voet. Het was een lange tocht van 2,5 uur door het regenoerwoud en halverwege begon het keihard te regenen! Niet normaal hoeveel water er naar beneden kwam zetten. Alles was doorweekt en al snel liep het water tot aan onze enkels. We moesten allert zijn voor bloedzuigers, Leo had er wel meer dan 12 aan zijn been. Aangekomen bij camp 5, namen we snel een douche (koud, brr) en hingen onze doorweekte kleren uit. We sliepen in grote slaapzalen met alleen een camping matje. Gelukkig hoog boven de grond, zodat we niet worden lastig gevallen door kruipende insecten. Na het eten van onze noodle en een korte briefing voor de volgende dag kropen we vroeg ons bed in.

7:00 starte we onze tour omhoog richting de rotsformaties Pinnacels. Gelukkig was het droog, maar alles was spekglad. Het was 2,4km omhoog klimmen met behulp van touwen, bruggetjes en laders. Het was continu letten op je handen en voeten, het werd op het einde aardig pittig en stijl. Onze benen liepen vol en het zweet gutste van ons lichaam. Het was een pittige workout van dik 3 uur. 10:15 arriveerde we als eerste aan de top, uitgeput maar waauw wat een uitzicht. Na een uur bijkomen, reserves aanvullen en foto's maken begonnen we met onze afdaling! Het afdalen was erg pittig en je moest continu geconcentreerd zijn. maak je een misstap of glij je uit dan kan je erg lelijk vallen op rotsachtige punten. Veel mensen van de groep kregen last van hun knie of enkels. Wij liepen grotendeels zonder gids , ons eigen tempo omlaag met Martin (de deen). Gelukkig ging het erg goed met Leo zijn knie en waren we binnen 3 uurtjes beneden.Hierna een verkoelende duik genomen in de stromende rivier, we waren kapot! S'avonds weer "heeeer-lijk"noodle gegeten met wat tonijn en vroeg naar bed gegaan!

Volgende ochtend weeeer noodle gegeten (komt ondertussen ons neus uit) en alles ingepakt om terug te gaan naar ons verblijf. We moesten weer 9km terug lopen door de jungle, gelukkig was het dit keer droog! Het laatste stukje was met de boot en doken bij terugkomst gelijk het café in om wat fatsoenlijks te eten! Even geen noodle! S'-middags om 14:30 stond de Deer en lang cave op de planning! Voor die tijd moesten we nog vliegtickets regelen voor naar Kuala Lumpur. Het internet was zoooo traag in het café, dat er niks anders op zat dan tickets kopen bij het vliegveld. We kochten een ticket naar Miri, wat een half uur van Mulu vandaan ligt. Achteraf hadden we er beter aan gedaan om de tickets van te voren te boeken. Na wat opfrissen liepen we met een gids naar de Deer en Lang's cave, dat was nog eens 6,5 km lopen bij elkaar! Dagelijks vliegen er zo'n 3 miljoen vleermuizen uit de grot, maar vanwege de regen kwamen er niet zoveel opdagen. Die dag hebben we bijna 20 kilometer gelopen, we waren aardig kapot!

Onze laatste dag in de jungle alweer, s'middags om 14:35 vertrekt ons vliegtuig naar Mulu. Er stond nog 1 activiteit op de planning, de Canopy Walkway! De jungle zie je normaal vanaf de grond, in Mulu heb je talloze mogelijkheden om dit regenwoud te verkennen. De Mulu Canopy Walk bied je de kans het bovenste deel van het regenoerwoud te bezichtigen. Erg gaaf en zeker de moeite waard, ook al liepen we krom van de spierpijn in onze benen. Knipperen met onze ogen en we zaten weer in het vliegtuig naar Miri, wat meer opstijgen en gelijk dalen was. Hier boekte we onze vlucht naar Kuala Lumpur, die om 19:05 zou vertrekken. Het was een lange dag en kwamen 21:30 veilig aan in KL!

Na een goede nachtrust en een heerlijke warme douche vertrokken we de volgende dag richting Melaka! Wat maar 2 uurtjes rijden is vanaf Kuala Lumpur. Hier blijven we 2 nachten slapen om vanaf daar onze reis voort te zetten naar Singapore! Onze laatste bestemming in Maleisië alweer en nog maar 2,5 week voordat we naar huis vliegen! Wij kijken er heel erg naar uit om iedereen weer te zien!!!