Eiland hoppen Thailand - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu Eiland hoppen Thailand - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu

Eiland hoppen Thailand

Blijf op de hoogte en volg Nancy en Leo

15 Februari 2015 | Thailand, Ko Lanta

Full Moon Party @Ko Phangan
3 februari, de maan is dan op zijn rondst, volst en mooist! Dit vieren ze hier in Thailand sind 1989 genaamd de bekende "full moon party". Wat begon als een klein feestje op het strand is uitgelopen tot een van de meest populaire feestjes ter wereld. Zodra het begint te schemeren en de volle maan zichtbaar wordt zijn ook de eerste feestgangers zichtbaar. Dit wilde we wel eens meemaken dus besloten de Ferry te pakken naar Ko Phangan. Het was knap lastig om een verblijf te vinden, 94% was volgeboekt. Voor het eerst dat we samen in een gedeelde kamer sliepen met 12 andere stapelbedden. Gelukkig hadden we een eigen kluisje en ons tas moesten we op ons stapelbed laten liggen. Het was allemaal zo klein en chaotisch! Maar agh, we hebben een plek om te slapen! Het was een aanstroom van mensen, we keken onze ogen uit! Heel het strand (Haadrin) lag vol met jongeren! Aan het begin van de avond wordt er vooral nog wat gegeten, gedronken en is iedereen opzoek naar een zo fel mogelijk neon shirt! Wij slaagde ook voor een super fout outfit en vonden het toch wel verleidelijk om ons onder te laten sminken met neonverf! Leo liet een Elmo op zijn arm tekenen en Nancy wat bloemetjes op haar gezicht. Je kon ook neonverf kopen, dat vond Leo interessanter, aangezien hij dan iedereen kon onder kliederen. Op Ko Tao hadden we een leuk groepje Nederlanders ontmoet. Gezellige groep van 2 meiden en 3 gasten, waar we heel de avond zijn mee opgetrokken. Tijdens de Full Moon Party drinkt bijna iedereen uit "buckets". Dit zijn kleine emmers met een vaak ontzettend zoete mix van frisdrank en alcohol. Je moet er dus niet teveel van drinken, dan sta je snel op zijn kop! Wij hielden het aardig netjes en gingen al vrij snel over op het water. Je zag zo vroeg op de avond al bezopen mensen rond dwalen, daar willen wij niet bijhoren. Het hele strand staat vol met verschillende vuurshows, muziek, eet en drink tentjes. Gevarieerde muziek van techno tot popmuziek, waar we lekker op konden dansen. Rond een uur of 4 vonden we het wel mooi geweest, aangezien we om 21;00 al op het strand stonden. Helaas zonsopgang niet gezien, maar wel een geslaagde avond gehad!

Krabi Railay:
Na 1 dag bijkomen op Ko Phangan, een ander strandje dan waar het feest plaats vond, besloten we 5 februari te vertrekken naar Krabi Railay! 7:00 vertrok onze Ferry naar het vaste land en om 14:30 kwamen we aan in provincie Krabi. Railay bestaat uit een west en oostkant, wat 5 min loopafstand van elkaar vandaan zit. Dit plaatsje is vooral bekend om zijn gigantische kalksteen rotswanden, waar je veel klimsporters tegen komt. Het oostelijke deel is niet zo bijzonder, modderig strand en een zooitje. Het westelijk deel is mooier qua strand en bevinden zich de meeste duren ressorts. Wij vonden een verblijf (na flink zwoegen en zweten) voor 800bath (22euro) in het oosten boven op een heuvel. Geen airco en een niet onderhouden bungalow, waarbij we al kennismaakte met 2 hagedissen in ons bed. Goedkoper dan dit vonden we niet. De volgende dag wilde we wat actiefs gaan doen en beklommen we een route omhoog richting een "Lagoon" en een Viewpoint. Pff het was pittiger dan we dachten, sommige plekken hing er alleen een touw waar je je aan vast konden houden. Het was klimmen en klauteren op eigen risico, we hadden elkaars support nodig om veilig naar beneden en onhoog te komen. Het was wel avontuurlijk en na wat zweten kwamen we aan bij Railay Lagoon. Dit is een soort "lake" omringt door rotswanden, met blauw/groenig water. Mooi om te zien! Na wat afkoelen klommen we weer omhoog richting een "viewpoint", vanaf hier kon je heel Railay zien. Mooi plekje om bij te komen en te genieten van het uitzicht. We zijn ongeveer 2 uur bezig geweest en belanden na een kleine wandeling op een van de mooiste stranden van Krabi "Phra Nang Beach". Onderweg kom je veel aapjes tegen die daar in het wild leven, goed op je spullen letten want ze zijn erg nieuwsgierig. Phra Nang Beach is een mooi strand om lekker te genieten van de zon, zee en omgeving. Zand wil ik niet zeggen, daar heeft Leo een hekel aan, haha. Je merkt dat het hoogseizoen is, want rond een uur of 13:00 kwam er een aanwas van mensen!! Allemaal dagjes mensen, die door een longtailboot werden afgezet. Wat een mooi en ontspannen strand moest zijn, werd totaal verpest door al die mensen en geluiden van speedboten en longtailboten. Gelukkig trokken ze allemaal weg rond een uur of 15:00/16:00 en kregen we het strand bijna voor ons alleen. Je had hier geen restaurantjes, maar je kon je eten benuttigen bij een "snackbar" longtailboot. Hier op de eilanden en aan de kust zie je enorme verschillen tussen eb en vloed! Het water trok zover weg, dat we richting een rotswand konden lopen wat eerst nog onder water stond. Na wat mooie foto's gemaakt te hebben, zijn we terug gegaan om wat te eten en ons ticket te regelen voor naar Ko Phi Phi.

Ko Phi Phi-eilanden zijn een groep van 6 eilanden behorende tot de provincie Krabi. Het ligt in de Andamanse zee en de 2 bekendste eilanden zijn ko phi phi Don (28km2) en Lee. Wij arriveerde na 1 uur varen vanuit Krabi Railay op Kho Phi Phi Don. De boot was aan de drukken kant, waardoor we plaats moesten nemen in het gangboord. Beentjes in de wind, spetterend zoutwater en lekker in het zonnetje! Aangekomen bij de pier van Ko Phi Phi werden we gelijk aangevallen door locale mensen die ons een verblijf wilde aansmeren. Nancy kreeg bijna ruzie met een meneer, omdat wij weigerde te betalen voor een kamer zonder dat we weten hoe het eruit ziet. We hebben al wat ervaringen, dus altijd eerst room checken voordat je akkoord gaat. Het was zweten en zuchten, maar we vonden een verblijf voor 1000bath (27 euro) met fan! Echt bizar hoe "duur" het hier is en dan heb je nog niks. Er valt ook weinig te onderhandelen aangezien het toch hoog seizoen is! Na het droppen van onze tassen, hop lunchen en de zee in! Wat hadden we het bloedje heet! Los van de vele toeristen is het zeker een mooi eiland met hoge rotswanden aan beide zijde. Het middelste gedeelte is vlak en bevinden zich talloze winkels, restaurants, hotels en veel uitgaansgelegenheden. Eind van de middag liepen we naar een viewpoint, waar we mooie foto' van het eiland konden maken. S'-avonds hebben we Thaise gegeten, Nancy haar nagels laten lakken en wat rond gelopen op het strand waar veel gezellige bars zich bevinden. We bleven niet lang aangezien Nancy haar maag omsloeg en kots misselijk werd! Bij terug komst in onze kamer barste de hel los, al het Thaise eten kwam er weer letterlijk uit en dat ging heel de nacht zo door. De volgende ochtend was Leo aan de beurt, Nancy ging gelukkig beter en hield weer wat water binnen, maar Leo gooide alles er weer uit. We waren lekker bezig zo samen. Heel de dag hebben we niks anders gedaan dan op bed liggen!

De volgende dag hadden we nog weinig energie in ons lichaam en durfde we niet meer bij zo'n tentje te eten. Ons yoghurt met fruit en muesli hielden we gelukkig weer binnen, dus werd het tijd om wat rond te lopen en op zoek te gaan naar mooie strandjes. Weg uit het centrum en meer richting de andere kant van het eiland. het water hier was super helder en vond je mooie zandstranden. Minder chaotisch en stukken rustiger, hier hebben we de gehele dag vertoefd.

Ons laatste dag in Ko Phi Phi hadden we een ochtend tripje geboekt naar Ko Phi Phi Lee. Dit is een onderdeel van het national marine park en bevinden zich mooie stranden en snorkel plekken. Waaronder de bekende Maya Beach, waar de film "the beach" is opgenomen. Dit is een soort baai omringt door hoge rotswanden, super mooi als je aaalll die toeristen, speedboten en longtail boten weg denkt! Het was echt te druk en te toeristisch, achteraf beter kunnen overslaan. Deze trip duurde 3 uurtjes en we waren om 13;00 weer terug. Na wat relaxen op het strand, vertrokken we weer bepakt om 15:30 richting Ko Lanta!! 1,5 uur varen met de boot en van horen zeggen een stuk rustiger eiland!!

Ko Lanta is in verhouding met de andere eilanden vrij vlak en langwerpig. Bij aankomst minder hectisch en een relaxen sfeer. Je vind hier meer gezinnen met kinderen en stelletjes zoals ons. De stranden zijn zo goed als leeg, schoon, mooi en vlak helder zeewater. Onze eerste nacht was niet zo goed bevallen. De airco lekte water waardoor heel Nancy haar backpacktas en kleding de volgende ochtend zeiknat waren. Gelukkig kregen we het voor elkaar dat ze onze kleding gratis gingen wassen! (Dat was onder tussen ook wel weer nodig). We verhuisde naar een ander verblijf, goedkoper en stukken beter! Wat opvalt is hoe zuidelijker we gaan hoe meer moslims we zien. Veel vrouwen gesluierd en mannen met lange baarden en hoedjes op. Elke ochtend werden we rond 6:00 gewekt door een luid schreeuwende moskee, heel fijn dat wij mogen meegenieten. Totaal zijn we 4 nachten en 3 volle dagen op Ko Lanta geweest. 2 dagen hebben we rond gereden met de scooter, gesnorkeld en bij gezellige strandtentjes gelegen. 10 februari waren we alweer 7 jaar bij elkaar en dat wilde we vieren met een lekker toetje; pannenkoek met ijs en chocola! Op de kaart hadden ze pannenkoeken met chocola, maar zonder bolletje ijs. Na wat uitleggen en hand gebaren duurde het even voordat ze door hadden wat we wilde. Met een grote glimlach kwamen ze ons heerlijke toetje brengen en ze hadden gelijk een nieuwe tip voor op hun dessertkaart. De mensen zijn hier heel gemoedelijk en aardig!

Na wat wikken en wegen besloten we weer te gaan duiken, daar staat Ko Lanta bekend om! Super mooie duikspots en veel mooier dan Ko Tao. (Van horen zeggen) We twijfelde tussen Ko Haa en Hin Muang /Hin Daeng, dat laatste staat op nummer 2 beste duikplaats in Thailand! We kozen toch voor safe Ko Haa, aangezien Hin Muang en Daeng voor redelijk gevorderde duikers zijn vanwege de flinke stroming die daar kan staan. Super enthousiast stapte we 13 februari op de boot voor 3 fundives in de omgeving van Ko Haa! Het was 2 uur varen, ontbijt en lunch zaten inbegrepen! Super nette boot en heerlijk eten, dat mag ook wel voor dat geld! Na onze buddycheck sprongen we om 10:30 in het water samen met een instructeur. Het was rustig dus we waren maar met ze drieën! Woow wat is het water hier helder, zeker meer dan 20 meter zicht, echt te gek!! Nu al stukken beter dan Ko Tao! Zo ontspannen als vissen zwommen we rond het coral en hoge rotswanden. Ons tweede duik was het gaafst, toen doken we een grot in waar mega veel vissen gegroepeerd zwommen. In de grot kwamen we even boven water, we zaten er midden in! Er was een fotograaf mee die onwijs leuke foto's hiervan heeft gemaakt. We hebben weer gave nieuw onderwater leven gezien zoals; octopus, moray's, clown fish (nemo), kogelvis, barracuda, spookvis en nog veel meer moois! Het was een geslaagde dag en een mooie afsluiting voor Thailand!

14 februari, valentine's day, vertrokken we heel romantisch naar Maleisië! Heeel de dag van 7:30 tot 21:00 in een busje gezeten met een chauffeur die goed zijn gaspedaal wist te vinden! Op het laatste moment schakelen, als een formule 1 wagen kris kras door het verkeer, verkeersborden negeren en natuurlijk toeteren om aan te geven dat hij haast heeft! Erg ontspannen ritje zeg maar, gelukkig wel veilig aangekomen in Penang/George Town! Daar pakte we een taxi. Chauffeur was erg enthousiast maar liet zijn sleutel in de achterbak liggen met onze tassen erin! Na 1 uur proberen in te breken in zijn eigen auto, kwamen we eindelijk aan in ons hotel! Super vriendelijke mensen en spreken onwijs goed Engels, hier gaan we ons wel vermaken!

Bye bye Thailand, Hello Maleisië!!

• 15 Februari 2015 - 20:51

Jacques:

Heel leuk verslag!! Ben benieuwd hoe het in Maleisië gaat met jullie.
    Veel plezier!

• 15 Februari 2015 - 21:21

Daniël Pijpker:

Leuk verhaal weer, kijk weer uit naar jullie volgende avontuur!

• 16 Februari 2015 - 23:07

Gerard:

Mooie verhalen!! (Heb er een paar achter elkaar gelezen:) Dat duiken is echt een mooie ervaring he! Leuk dat jullie nog heel wat plekken gaan bezoeken waar dat ook kan.

• 18 Februari 2015 - 12:06

Joyce Siemons:

Hoi globetrotters

Wat maken jullie toch veel mee. Kunnen jullie het nog wel allemaal herinneren, wat je allemaal beleefd hebt. Het is zo veel. Wij zijn heel benieuwd naar alle foto's die jullie vast gemaakt hebben. Jammer van de darmen, maar dat is gewoon voor ons westerlingen, die naar zulke landen gaan, maar jullie gaan gewoon door zo te zien. Prima, geniet.

Liefs Jan en Joyce.