Ayutthaya - Sukothai - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu Ayutthaya - Sukothai - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu

Ayutthaya - Sukothai

Blijf op de hoogte en volg Nancy en Leo

14 December 2014 | Thailand, Ayutthaya

Ayutthaya - Sukothai

En weer een paar dagen verder, wat vliegen de dagen toch snel voorbij. Momenteel liggen we heerlijk op een bedje aan het zwembad in Sukothai, ongeveer 500 km ten noorden van Bangkok. Te genieten van een wat lager staand zonnetje, bijna geen wind en een temperatuur van +/- 30 graden. Erg raar om te beseffen dat het in Nederland zo koud is en iedereen in winterjassen loopt, bah wat hebben we het toch slecht!

10 december rond 21:00 kwamen we aan in Ayutthaya, hier vonden we een super schone Guest house voor maar 450 bath. De volgende ochtend besloten we het eens rustig aan te doen, aangezien we de afgelopen dagen nog aardig in het Hollands ritme zaten. Eigenlijk zoals de meeste backpackers zich hier gedragen, chill en alles op zijn tijd! Dus even wat gas terug, wat ons aardig lukte, alleen Leo begon in de middag al beetje nerveus te worden van het niks doen.

Smiddags hebben we een fiets gehuurd van 50 bath en zijn we op pad gegaan. Iedereen rijd hier links, dus we moesten aardig opletten dat we niet voor onze sokken werden gereden. Er staan hier in Ayutthaya heeeel veel oude tempels/ruïnes, we hebben dus ook aardig wat historical parken bezocht. Zoals Wat Ratchaburana, historical park Wat phra Si Sanphet, Wat Mahathat (Buhda verweven in een boom) en Wat Chiawatthanaram (persoonlijk het mooiste en meest intacte). Na een paar tempels bezocht te hebben voelde we ons klam en zweterig, dus lekker terug om te gaan douche! Savonds hadden we afgesproken met Gerard en Erik, die we in Bangkok hadden ontmoet, om lekker een hapje te gaan eten. Hun waren een dag later dan ons aangekomen. Hoop gelachen en heerlijk gegeten!

De volgende dag besloten we om nog een nachtje bij te boeken, dat was een goede keus aangezien er die avond een show zou zijn over de geschiedenis van Ayutthaya en heel veel gezellige kraampjes en optredens. Na het ontbijt zijn we weer op de fiets gestapt om nog 1 tempel en een reuze Buhda van 42 meter lang te bezichtigen. Bij sommige tempels moest je 50bath pp entree betalen. We hadden voorlopig genoeg tempels gezien dus besloten we nog even langs de toerist information center te gaan, hier kregen we voldoende informatie over Ayutthaya/festival en waar we een busticket konden kopen naar Sukothia. Na wat zoeken kwamen we bij een loket waar we alvast onze tickets konden kopen voor de volgende dag, 279 bath (7 euro) voor een rit van 6 uur. De rest van de middag hebben we bij het zwembad gelegen een guest hous verder op. Savonds hebben we allemaal Thaise gerechtjes gegeten op de markt, erg knus en gezellig. Om terug in de tijd te gaan kon men daar alleen betalen met schelpen (1 schelp= 10 bath) Om 19:00 begon de show, wat erg leuk was om te zien! Daarna nog wat rond gelopen en redelijk op tijd naar bed gegaan want de volgende dag om 8:45 vertrok onze bus.

13 dec: K*T verslapen!! We schrokken 8:20 wakker, door een miscommunicatie is de wekker niet af gegaan! Snel in onze kleren gesprongen, Leo pakte alles snel in en Nancy ging alvast opzoek naar een tuk tuk (het busstation was iets buiten de stad). Wat een ontspannen ochtend zou moeten zijn, werd opeens heel veel stresse! Gelukkig begreep de tuk tuk meneer uit onze gebaren dat we haast hadden en ging hij plank gas met ons ervan door, wij nog snel zwaaiend naar het lieve guest house Chinese vrouwtje. (We voelden ons beetje schuldig dat het gedag zeggen op deze manier moest gaan, maar goed we hadden gelukkig al een goede recensie achter gelaten). Na een wat gevaarlijke tuk tuk race bleek de bus 10 min vertraagd en waren we nog op tijd, YES. Ruime bus met airco, op naar Sukothia!

Na een goede reis, na onze verbazing perfect asfalt (België is nog slechter), zijn we rond 15:00 aangekomen in Sukothai (old city). Op ons gemak een guest house gevonden, wat in het begin schoon leek, was na een slechte nacht in een hard bed en stinkend riool geen goede keus! De dag erna zijn we verkast naar een andere guest house, (genaamd old city) deze was ruimer en had een beter matras. (350bath). Vandaag 14 dec weer een fiets gehuurd en de stad bekeken, kort samengevat een hoop groen, parkjes en ruïnes tussen de palmbomen, heerlijk om rond te fietsen! Voor elk historical park moest je 100 bath pp betalen, na 1 park bezocht te hebben hadden we wel weer genoeg tempels/ruïnes gezien! We zijn nog op een "Green markt" geweest, waar ze de gekste beesten en vissen verkopen. (Je moet niet net gegeten hebben). Alles draait in Thailand om voedsel! In 1 dag kan je makkelijk Sukothai zien (old city), dus hebben we de tijd gevuld met het maken van mooie foto's en een sport circuit om een beetje fit te blijven. Morgen om 7:30 vertrekt onze bus richting Chang Mai, op tijd naar bed en niet vergeten onze wekker te zetten!!

Diew-Jer-gan-na-krap!!

• 14 December 2014 - 18:17

Liesbeth:

Oei op je vakantie je verslapen en stress, gelukkig is de bus net zo op tijd als de treinen hier haha. Leuk verslag! Groetjes

• 14 December 2014 - 20:01

Jacques Van Straten:

Jullie Leuke verslag gelezen zojuist, ik begrijp dat in etappes naar het noorden word gereisd.Heerlijk rustig en relaxed lijkt me. Have fun.
    Gr. Jacques

• 15 December 2014 - 12:12

Joyce En Jan Siemons:

Wat een avontuur, je verslapen en je te moeten haasten om op tijd bij de bus aan te komen. Dat gebeurt je geen tweede keer natuurlijk. Jullie droomden natuurlijk van al die tempels. De gladheid en wind moeten jullie natuurlijk wel missen hè? Fun.

• 22 December 2014 - 16:16

Remco Van Der Togt:

Whaha baze foto van Leo op die fiets :P
    Erg leuk om te lezen! Klinkt allemaal erg lekker. Zo te lezen moeten jullie indd nog ontstressen, willen ook allemaal zoveel doen in z'n "korte tijd" :P Geniet ervan ben jaloers :)