Bali-Indonesië - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu Bali-Indonesië - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu

Bali-Indonesië

Blijf op de hoogte en volg Nancy en Leo

26 Maart 2015 | Indonesië, Ubud

Indonesië

Almost the end of our journey! Onze laatste 2 weken op Bali en Gili's! Hier hebben we naar uit gekeken, lekker op 1 plek blijven en nagenieten van al onze belevenissen! Afgelopen weken heel veel plaatsen bezocht, korte verblijven gehad en veel ondernomen. We hebben het erg naar ons zin gehad, maar nu toe aan minder regelen. Nu boeken we de hotels één dag van te voren ipv aankomen in een onbekende plaats en als een kip zonder kop zoeken! Scheelt een hoop extra zweet en frustraties.

Donderdag 12 maart vlogen we van Singapore naar Denpasar. We kwamen rond 12 uur snachts aan. Na het regelen van onze Visum stapte we in de taxi die ons in Jimbaran afzetten. Een klein plaatsje ten zuidwesten van Bali. We sliepen in Dream@Jimbaran hotel voor 2 dagen. We hadden nog geen Indonesische Roepia en hadden die nacht problemen met pinnen. Gelukkig vonden we de volgende dag een geschikte bank (BCA) waar we max. 2 miljoen IDR op konden nemen. Klinkt heeel veel, maar welgeteld 140 euro!

De volgende ochtend huurde we een scooter en maakte we kennis met het mega drukken verkeer! Met de scooter kan je nog kris kras door het verkeer, maar neem geen taxi want dan sta je uren stil! We reden langs Jimbaran en Balangan beach. Onze eerste indruk; vies strand, veel afval in het water en een hoop surfers! Niet bepaald het plaatje wat we voor ogen hadden. De rotsachtige kustwanden en uitzicht op een vulkaan waren wel prachtig. Na een paar uurtjes slapen op een strandbedje reden we verder naar Nusa Dua. Dat zit meer Zuidoost en is stukken schoner en mooier. Er zitten veel luxe resorts waar we s'-avonds gezellig een drankje hebben gedronken onder het genot van een live band. De gehele dag was het bewolkt en kleine buitjes, maar prima om te toeren. Het zuiden van Bali is aardig verwesterd. Je vind er dan ook genoeg Macdonalds, Starbucks, KFC en een Oakley winkel wat Leo wel interessant vond om een kijkje te nemen.

De volgende dag namen we een taxi naar Seminyak. We werden afgezet bij een hotel genaamd "Grandmas". Dichtbij het strand en winkelstraatjes waar we de komende 3 dagen ons wel konden vermaken. We betalen nu het dubbele voor een kamer dan in Thailand, maar stukken schoner en betere bedden, heel fijn! Het is een langwerpig strand met een hoop strandbedjes en surfscholen. Na een flinke wandeling over het vulkanisch achtige strand belanden we bij een surfschool die ons graag de fijne trucjes van het surfen wilde leren. We namen 1 uurtje les en na de 2e poging stonden we al! Het was super leuk, lastig en hoop vallen en opstaan. Het waren"baby" golfjes maar perfect om het te leren. S'-middags werden de golfen heftiger en de stroming sterker. We merkte dat het toen niet meer zo makkelijk ging en maakte nog aardige smakkers. De plank schuurde over onze benen en knieën, wat aardig ging branden! Tijd om te stoppen!

Seminyak staat naast Kuta bekend om het stapleven en drukke winkelstraatjes. De drukte qua mensen viel reuzen mee en de meeste kroegjes stonden leeg. Duidelijk te merken dat we in het laagseizoen zitten! Los van het feit dat je om elke seconde lastig gevallen word door vrouwtjes en mannetjes met sarongs, armbandjes, beeldwerken, schilderijen en vliegers. Die na 5x "NO thanks" nog steeds blijven pushen. SUPER irritant!! Om elke hoek word er ook gevraagd "taxi sir, transport sir", iets wat we zooo niet gaan missen! Je moet hier ook blijven onderhandelen en altijd de prijs omlaag lullen. Zo kochten we wat souvenirs, waar hij 450.000 IDR voor vroeg en we even later voor 150.000 IDR mee weg liepen (besparen we gewoon 20 euro!). Het blijft een sport in Azië maar na 4 maanden ben je er soms klaar mee. Het gevoel dat je elke keer weer bedonderd word en continu scherp moet blijven. Gelukkig is dat niet in Nederland, daar staan ze raar te kijken bij de kassa als we gaan lopen onderhandelen voor een fles cola light. Hahah

Ubud:
We huurde een scooter en lieten ons backpacktassen achter in het hotel. Met 1 dagtasje op onze rug reden we richting Ubud. Onderweg stopte we bij Pura Tanah Lot. (Westkust) Dit is een tempel wat boven zee ligt op een rots. Met laagwater kan je ernaar toe lopen. Als je wil, plakken ze rijst op je voorhoofd. Hun geloven dat je spirit/soul dan word gereset en kwade gedachtes uit de weg gaat. Wij geloofde het wel en keken liever wat rond, want het was daar prachtig! Zo gingen we nog op de foto met 2 boa slangen, wat aardig gieren en lachen was. Het was een super warme benauwde dag. We hadden weinig energie om heel lang te blijven, dus stapte we weer op de scooter richting Ubud. Daar aangekomen dronken we een gezonde smoothie en surfte op internet voor een geschikt hotel. Ze hebben hier in Ubud een hoop "superfood" restaurantjes die verse producten serveren en maken. Erg lekker en gezond! Dus mam, we hebben onze vitaminetjes weer binnen hoor!

Ons hotel was verder dan gedacht, ongeveer 8km uit het centrum van Ubud. Daar aangekomen was er geen receptie of lobby en stonden er 2 schattige huisjes midden in de rijstvelden met een klein privé zwembad erbij.(Ajung Ubud) De eigenaar kwam aangerend, aangezien wij een half uur van te voren geboekt hadden. Het word gerund door een familie; vader die gepensioneerd is en alles in de gaten houd, zus die alles schoonmaakt en voor het ontbijt zorgt, neef die het stuk land bij houd en ga zo maar door. Hij vertelde ons, "als je wat wil proeven van het echte Balinese cultuur zit je hier goed!" Hier lachen we vanuit ons hart en niet alleen met onze lippen zoals in het westen. Heerlijk rustgevend was het, we zijn een stuk wijzer geworden over het geloof en cultuur! Zo heeft de eigenaar die avond een lange tijd staan praten over zijn land en geloof.

Hoewel in de meeste delen van Indonesië de bevolking overwegend moslim is, hangt de meerderheid van de Balinezen een vorm van het hindoeïsme aan. Dit wordt onder meer duidelijk zichtbaar door de dagelijkse offers (vrouwen met manden dragend op hun hoofd) bij de vele huis-tempels, voor de winkels op de stoep en in de tempeltjes bij markten. Het hele leven van de Balinees is gerelateerd aan de kalender van 210 dagen. Aan het begin van ieder Balinees jaar (Balinese maankalender), vindt de vierdaagse viering van Nyepi day! Al weken voor dit feest maken ze een super enge lelijke pop van papier-maché. Wat ze vervolgens op Nyepi day/silent day verbranden. Om de kwade geesten weg te jagen en het nieuwe jaar schoon en met positieve gedachten te starten. De 21e moet iedereen in Bali binnen blijven, zonder eten, stroom of sociaal contact. De gehele dag gaan ze mediteren, ook de toeristen mogen niet naar buiten en moeten in hun hotel kamer blijven. Het bijzondere om te zien is dat ze elke dag in winkels, restaurants, hotels etc. met wierookstokjes zwaaien. Dit om de kwade geesten weg te jagen, zo werd onze kamer ook elke ochtend gezegend. Moet zeggen we hebben heerlijk geslapen, hahaha.

De volgende ochtend stonden we vroeg op voor een mountainbike tocht door Ubud. 8:00 moesten we klaar zitten, werden vervolgens pas 9:00 opgehaald en zaten pas 11:00 op onze fietst. We werden afgezet bij Gunung Batur (vulkaan). Prachtig uitzicht waar we een klein ontbijtje bemachtigde. Vanuit hier starte onze tocht, het afdalen naar Ubud centrum! Onderweg stopte we bij een basisschool, huis-tempels en namen we een kijkje bij een Balinese familie. De gids vertelde ons van alles over hun geloof. Erg bijzonder, vooral het gedeelte dat ze in "black magic" geloven. Aan het einde fietste we dwars door de rijstvelden, het was aardig slipperig en modderig. Net voor het einde barste het namelijk los, een half uur lang kwam het met bakken uit de hemel. Alsof even de kraan werd opengezet. We kwamen als doorweekte katten aan in Ubud. Daar hadden ze heerlijk Indonesisch eten klaar staan; Nasi Goreng, noodles, kipsate, verse groenten en fruit! Jaammmmm!! Moe waren we, niet zozeer van de inspanning, maar meer van het vochtige weer. S'-avond hebben we echt heerlijk pizza gegeten in Ubud bij "Buonasera". Dat was even geleden een goede en lekkere Italiaan!

De volgende dag reden we nog langs wat Rice Terraces en bezochten de aapjes in Monkey forest. Ze waren erg geïnteresseerd in Leo zijn tas en klommen elke keer nieuwsgierig op Leo zijn rug. Gelukkig hadden we alles goed verstopt, ze nemen graag je portemonnee of telefoon te grazen. Een ander aapje vond het erg leuk om kapper te spelen en kamde Nancy haar weer netjes! Of was die opzoek naar vlooien? Hahah

Na een gezonde smoothie en het kopen van wat souvenirs reden we een stukje verder om de Goa Gajah tempel te bezoeken. Mooie omgeving, maar we waren snel uitgekeken. We zweten ons kapot, aangezien we allebei een sarong moesten dragen. We stapte weer op de scooter op weg naar Batubulan, hier zitten heel veel zilversmids die prachtige sieraden maken voor een spotprijsje! Zo zat er ook een zilversmid die Buddha to Buddha sieraden verkochten. De officiële fabriek zit ook in Bali en word gerund door 2 Nederlanders. Nu zijn er zat kunstenaars/zilversmids die deze armbanden en ringen exact kunnen na maken voor bijna dezelfde kwaliteit en stukken goedkoper! Na lang zoeken, want je word elke keer weer de andere kant op gewezen, zat het helemaal verstopt in een familie huis. Van de buitenkant zie je niks, maar binnen is er een grote zaal met allemaal zilveren sieraden!! Waauw! We waren de enige gasten, dus kregen alle persoonlijke aandacht en namen lekker de tijd om wat moois uit te zoeken. We vonden allebei een mooie armband en konden dit gelijk op maat laten maken. Het werd binnen 10 minuten gedaan en het zag er echt goed uit! Zo hebben we samen een mooie Buddha to Buddha armband gekocht, als aandenken voor deze fantastisch reis door Azië!

We brachten de scooter terug in Seminyak en namen vanuit daar de taxi naar Sanur. Na 1 dag overnachten pakte we de boot naar Nusa Lembongan, wat maar 30min varen was. Het is een prachtig eiland, mooi helder water en verschillende baaitjes. We wilde hier langer blijven, maar vanwege Nyepi day vertrokken we al de volgende dag naar Gili Trawangan. We hadden weinig zin om heel de dag binnen te zitten, zonder eten en drinken. Die dag hebben we heerlijk bij een lounge bar gelegen aan het strand van Dream Beach. We wilde graag naar dit eiland om te gaan duiken met Manta Ray's. Maar wijzigde onze plannen snel vanwege Nyepi day. Aangezien we nog maar 1 week hadden, besloten we dan maar niet te gaan duiken en de boot te pakken naar de eilanden van Lombok.

Nu heerlijk 6 dagen relaxen in een mooi resort palm aan het strand! Na lange tijd, ons tas helemaal leegtrekken en leven vanuit een kast in plaats vanuit onze tassen! :-D 100% genieten!

Ons aller aller laatste verslag komt er nog aan! Momenteel is het donderdag 26 maart en liggen we bij ons zwembad met een dikke kater van afgelopen nacht! Zo de boot terug naar Bali en morgen vliegen we alweer naar huis! We hebben heel veel zin om iedereen weer te zien!

Tot over 2 dagen!!

• 26 Maart 2015 - 08:39

Dewi:

Heee Nanc en Leo,

Gaaf verslag en kan niet wachten jullie weer te zien en alle verhalen te horen! Tot snel :)

xxxxx Dewi

• 26 Maart 2015 - 09:45

Eugenie:

lieve leo en nancy
    Het was een prachtig avontuur .
    Wat hebben jullie een hoop beleeft .
    Een hele goede reis terug tot gauw.
    gr Eugenie