Penang/Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu Penang/Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu

Penang/Kuala Lumpur

Blijf op de hoogte en volg Nancy en Leo

20 Februari 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Penang/George Town:
Helo betekend in Maleisisch hallo, lijkt erg op het Engels! Maleisië was vroeger een Britse kolonie, Engels is hier dus de tweede voertaal. Dat is vanaf het moment dat we aankwamen in Penang duidelijk te merken, ze spreken keurig Engels en zijn super behulpzaam! Het was even omschakelen en wennen om weer in een grote, ontwikkelde en super moderne stad te zijn! De bussen zijn hier opvallend schoon, mooi en goedkoop! Ons eerste nacht hadden we via booking.com geboekt, aangezien we daar erg laat aankwamen. Prima hotel maar net iets boven ons budget. De volgende ochtend zijn we op zoek gegaan naar een nieuw verblijf. Na wat zweten en slenteren vonden we een hostel genaamd Stardust. Super goedkoop, nette privé kamer maar wel gedeelde badkamer en toilet. Het zag er schoon uit en aangezien we allebei kamperen gewend zijn was het ook prima! Personeel was erg vriendelijk en zorgde dat we niet uitdroogde, gezien we regelmatig flesjes water aangereikt kregen. Ze betalen hier met Maleisische Ringgit (MYR), 4 RM is 1 euro. Het was weer even omschakelen, andere briefjes en muntgeld dan in Thailand natuurlijk. Penang is met twee grote bruggen verbonden met het vaste land en licht aan de noordwestelijke zijde van Maleisië. In het verre verleden had Penang een belangrijke waarde voor handelaren en piraten. Dat is nu ook terug te zien door de diversiteit aan bevolkingsgroepen, 59% is Chinees! Het Chinees nieuwjaar is in aantocht, overal hangen lampionnen/lantarens en alles is feestelijk aangekleed. Het wordt gevierd op de eerste dag van de maankalender, elk jaar word vernoemd naar 1 van de 12 dieren van de Chinese zodiak. 2015 is het jaar van "het schaap", dit is het 8e dier in het Chinese dierenriem. Volgens de maankalender is Nancy ook een "schaap", geboren in 1991 en Leo een "draak" geboren in 1988. Grappig om hier wat over te lezen, ze beweren dat "het schaap" moet oppassen voor "de draak", vanwege zijn dominantie hahah. We houden het toch al 7 jaar uit samen!

We verbleven 3 nachten en 2 volle dagen in Penang. Ze hebben hier een Walhalla aan shoppingmals, we keken onze ogen uit en Nancy was weer even helemaal in de zevende hemel. De drang om flink te shoppen was er, maar ook niet teveel aangezien ons backpacktas aardig vol en zwaar begint te worden. Je hebt 1 groot shoppingmal "1e Avenue" waar je alle brandmerken tegen komt zoals; Prada, Gucci, guess etc. Ver boven ons budget maar leuk om eens doorheen te lopen. Natuurlijk ook een h&m, Mc-donalds, Starbucks, pizzahut etc. Daarnaast zat nog een mega shoppingmal "Prangin mall" waar de goedkopere winkels zich bevonden. Er zat ook een grote bioscoop in, uiteraard een filmpje gepakt voor maar 22RM met ze tweeën! Dat is dus 5,50 euro! Ik zeg, dat is nog eens goedkoop naar de film gaan. De film daarentegen was erg slecht (Jupiter ascending) en de bioszaal was een vrieskast. Wat stond de airco te blazen!! Er bevind zich ook een grote foodcourt, hier in Maleisië een erg populair concept. Een foodcourt is een groot plein met aan de randen allemaal eettentjes (Chinees, indiaans, western, Thais etc) in het midden staan tafels waar je kan zitten. De meeste gerechten kosten rond de 10RM (2,50), spot goedkoop dus!

Dag 2 in Penang hebben we ontbeten bij een wheelers coffee. De naam klonk leuk, maar was aardig prijzig! Je merkt als iets op tripadvizor staat, dat ze makkelijk de prijs wat verhogen. Hierna een scooter gehuurd voor 25RM (6 euro). De stad zelf was wel voorzichtig rijden, gezien de hoeveelheid verkeer aan auto's, bussen en scooters. Maar dat vind Leo juist prachtig. We maakte een mooi ritje langs de kust richting het national park van Penang. Voordat we het park in gingen aten we nog een typisch Maleisisch soepje: kip, worst, Kreeft, wat groenten en noodles. Erg aparte combinatie, maar best lekker. In het park kon je een aantal spots bezichtigen, wij besloten richting monkey beach te gaan lopen. Dit was nog een tocht van 1,5 uur lopen over een pad door de jungle, wat omhoog en omlaag ging. Pittig stukje lopen en het zweet gutste van onze lijf, maar zeker de moeite waard! Onderweg kwamen we al een hoop aapjes tegen. De aapjes bleven op geringe afstand maar vonden het erg interessant om ons een stukje te volgen. Bijna aangekomen bij monkey beach kwamen we nog een moeder aap tegen met een baby, jammer genoeg zaten ze aan een plastic flesje te knagen. Je ziet helaas veel plastic langs de kant en in het water liggen, zo onwerkelijk dat mensen dit gewoon in de natuur gooien. We zagen ook 2 dode schildpadden liggen die aangespoeld waren, grote kans dat ze plastic hebben gegeten. Op monkey beach zelf was er geen aap te bekennen. De zee en het strand hier is niet te vergelijken met de Thaise eilanden. De zee is erg troebel en er staat een flinke stroming. Op de terugweg kwamen we een gigantische leguaan tegen, die uit de rimboe kwam zetten. Het was even schrikken, maar die beesten zijn banger voor ons dan wij voor hun. Als we dichterbij kwamen ging hij natuurlijk op de vlucht, maar op geringe afstand konden we nog snel een paar foto's schieten. Totaal hebben we er 3 gezien! Na 3 uur wandelen waren we weer terug bij onze scooter en reden via een andere weg terug naar George Town. Mooie rustgevende route door de bergen en veel groen om ons heen. Een bezienswaardigheid in Penang is de Penang Hill, je gaat dan met een treintje omhoog. Het koste totaal 15 euro en dat vonden we het niet waard. Onderweg reden we nog langs een mooie tempel; kek lok si tempel. Vanwege Chinees nieuwjaar is die s'-avonds mooi verlicht. Dit hebben we helaas niet kunnen zien aangezien we hadden afgesproken met een Nederlands stel die we op Ko Tao hadden ontmoet. Hiermee gingen we een drankje drinken en uiteraard alle verhalen uitwisselen van de afgelopen weken. Het alcohol hier in Maleisië is echt onwijs duur! Je betaald makkelijk 4,50 euro voor een biertje en dan komt er heel sneaky nog 10% service charge en government taxes bij! Dat is dus even wennen na het goedkope drinken in Thailand, Laos en Cambodja.

17 februari vertrokken we richting Kuala Lumpur. De hoofdstad van Maleisië! Met meer dan 1,8 miljoen inwoners. Het was een super luxe bus met gigantische stoelen waar je bijna plat kon liggen. Je merkt ook hieraan hoe ontwikkeld Maleisië is. Het was een 5-6 uur durende rit en de buschauffeur was niet van plan om bij een tankstation te stoppen voor drinken of eten. Wij hadden gelukkig een extra flesje water bij ons, die we aan een meneer gaven omdat die heel veel dorst had. Iedereen rekende op een stop onderweg, dus was niet voorbereid op extra water en eten. Maar goed we kwamen veilig aan in het klamme, super warme Kuala Lumpur! We vonden een verblijf midden in China Town. Het was een super drukke straat vol met kraampjes en versierd met rode lampionnen. Gezien het Chinees nieuwjaar (19febr) zijn er veel straten versierd en hoor je hier en daar wat vuurwerk afgaan. We waren rond 16:30 in ons verblijf en besloten alvast de stad in te gaan. Voordat het donker werd wilde we de TV toren in gaan (Menara KL). Om helemaal naar boven te gaan betaalde je 100RM (25 euro p.p). Best een hoop geld voor hier! Boven aan, zo'n 421 meter hoog, had je een prachtig uitzicht over de gehele stad en de bekende Petronas Towers/Twin Towers. Helaas was het een beetje bewolkt maar toen het eenmaal donker werd zag je een mooi verlichte stad! Weer beneden liepen we richting de Petronas Towers, het zijn echt mega gigantische gebouwen, gaaf om te zien! Eraan vast bevind zich een shoppingmal (KLCC), we keken onze ogen uit hoe groot dit was! Alle bekende brandmerken waren er te vinden en op een van de verdiepingen zat een foodcourt waar we goedkoop een hapje gingen eten. Achter deze torens bevond zich een park, met veel faciliteiten. S'-avonds presenteerde ze een mooie fontein show met lichtjes en muziek.

Onze eerste volle dag in KL liepen we door de straten van China town, Merdeka Square en little India. De gebouwen hier zijn gigantisch hoog en modern! Er bevinden zich moderne moskee's, waaronder Masjid Jamek een van de bekende hier in KL. Moslims zijn hier wel in de meerderheid gezien de hoeveelheid gesluierde vrouwen. Nancy voelde zich op sommige momenten ook erg ongemakkelijk. Één keer kreeg ze de opmerking "dress yourself" omdat ze in een korte broek en shirtje liep. Er lopen hier zat Aziaten en toeristen in korte kleding, dus ze zouden het gewend moeten zijn. Verder bezochten we heel wat shoppingmals. We verbaasde ons hoeveel er zich bevinden in 1 stad! Om van A naar B te komen pakte we de Monorail, een soort metro wat zich boven en ondergronds bevond. Super makkelijk en heel goedkoop! Dat was in vergelijking met Bangkok echt goed geregeld. 1 shoppingmal genaamd "Time Square" had op de 6e verdieping een achtbaan, midden in het centrum! We wilde wel een ritje maken, alleen dan moest je entree betalen voor het gehele park. Dat vonden we het niet waard, aangezien de rest weinig voorstelde. Eind van de middag begon het flink te regenen en besloten we naar de film te gaan, wat in hetzelfde centrum zich bevond. Voor 26RM (6,50) gingen we naar Taken3 (hier ging die in première). Klein zaaltje, met mega grote lounge stoelen en ze kwamen eten of drinken brengen als je ernaar vroeg. Na de film lekker terug gegaan en alvast onze vlucht geboekt naar Borneo!

19 februari, Chinees Nieuwjaar! Het was vrij rustig op straat, we hadden het wel drukker verwacht. Alle Chinese winkels waren gesloten en hier en daar hoorde je wat trommels en muziek. Op advies zijn we richting Ampang Park/MCA gegaan. Daar aangekomen zag je mensen verkleed in drakenpakken en iedereen zag er feestelijk uit. In het gebouw stond iedereen in een rij te wachten op eten(gratis). Er waren wat zangers aan het optreden en wat belangrijke/VIP mensen zaten apart aan tafel te dineren. Je kan het een beetje vergelijken met kerstmis bij ons! Het draait om bij elkaar zijn met familie, leuk gekleed en eten! We hebben zelf de Premier Minister (Najib Razak) gezien! Hierna zijn we wat gaan drinken bij de "Skybar", dat bevond zich in Traders hotel op de 33e verdieping. Vanaf hier had je mooi uitzicht over de Petronas Towers. Na al dat slenteren in de warme temperaturen waren we echt loom en suf. We besloten om een sportschool op te gaan zoeken en wat actiefs te gaan doen! Vanwege een nationale vrije dag mochten we gratis sporten! Top! Super mooie sportschool, met nieuw apparatuur van LifeFitness. Het was wel even schrikken hoe snel onze conditie achteruit is gerend. We probeerde ons daar niet aan te storen en lekker bezich te zijn met verschillende oefeningen. Na 1,5 uur sporten voelde we ons stuk fitter en pakte we daarna nog even een filmpje mee (Kingsman). Dit was in een mega grote zaal, zo groot hadden we hem nog nooit gezien! Na de film was het tijd voor eten. Ze zeggen dat je op Jalan Alor goed kon eten, met een hoop keus uit verschillende soorten eettentjes. We waren uiteindelijk 18 euro kwijt, natuurlijk geen geld ivm NL, maar het kon goedkoper! De kipsate zijn wel echt heerlijk hier! We ontmoete tijdens het eten 2 Duitsers. Met hun hebben we nog een biertje gedronken ergens bij Bukit Bintang, wat erg gezellig was.

Op dit moment zitten we samen in het vliegtuig van AirAsia onderweg naar Kota Kinabalu (Borneo). Het ging allemaal erg simpel en makkelijk. Vanaf ons verblijf stapte we op de metro richting KL Sentral en vanaf daar ging de trein richting het airport. Eenmal door de douane viel het ons op dat ze niet zo strikt zijn dan bij ons. Gevuld flesje water kon gewoon mee! Het vliegtuig lijkt op Ryanair of Transavia, maar de stoelen zijn nog krapper! Waarschijnlijk niet gemaakt voor Europeanen maar voor Aziatische kleine mensjes. Het is nu 20 februari 15:05 en we stoppen met schrijven aangezien we gaan landen!!

"Cabin crew prepare for landing, YES"!!

Verstuurd vanaf mijn iPhone