IDD Openwater - Advanced dive!! - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu IDD Openwater - Advanced dive!! - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu

IDD Openwater - Advanced dive!!

Blijf op de hoogte en volg Nancy en Leo

04 Februari 2015 | Thailand, Ko Tao

Impian diveschool Ko Tao

Yes we voelde ons stukken beter en het was tijd om te gaan starten met onze duikcursus.(lang naar uit gekeken) Het zou 3 dagen duren, waarbij de eerste dag met name bedoeld was voor "kennismaken" met het duiken. 9:00 moesten we daar verzamelen en maakte we kennis met onze instructeur Sjors. Super relaxen, jonge kerel met een hoop passie en enthousiasme voor zijn sport! Een Klik en vertrouwen was er gelijk, dat is wel zo belangrijk als je wil gaan leren duiken. Na wat papierwerk en overwegingen of we nou de Padi of IDD Openwater cursus zouden volgen (padi is commercieel en IDD is na hun mening beter) startte we met onze "theorie". Sjors begon wat technische uitleg te geven over de duik uitrusting. Dat ging dus over je wetsuit, trimvest, ademautomaat, alternatieve luchtvoorziening, 12 liter perscilinder tank, loodgordel, snorkel/masker en vinnen. Aardige uitrusting om aan te trekken en interessant om de functie en werking ervan te weten. Je hebt namelijk met enorme drukverschillen te maken onderwater, iets waar je je normaal met "snorkelen" niet mee bezig houd. Hij legde nog wat oefeningen en handgebaren uit die we dan onderwater moeten gaan doen zoals; ademautomaat op 2 manieren terug vinden, bril vol laten lopen, drijfvermogen oefenen en via je alternatieve luchtvoorziening ademen bij je buddy etc.

Onze eerste duik was bij "Mango bay", zeer mooie duikplaats en nog niet zo diep! Die dag zouden we Max 5 meter gaan duiken, diep genoeg om mee te beginnen! Spanningen waren zeker voelbaar en de vraag; kan ik normaal ademenen zo diep, hoe krijg je dat onder controle en hoe gaat het klaren van je oren? Na het installeren van onze uitrusting en het volgen van de buddy check procedure, sprongen we het water in. 1 voor 1 werden we naar beneden gebracht en moesten we op onze knieën gaan zitten. Door je trimvest langzaam leeg te laten lopen en rustig uit te ademenen zakte je stap voor stap naar de grond. Om de 30cm proberen te klaren, dit om pijn in je oren te voorkomen. Het kraakte aardig in onze oren, maar het lukte! Je merkte nog wel dat we verkouden zijn geweest. Wow je kan gewoon blijven ademen, slikken en hoesten in zo'n ademautomaat. Onwijs rare ervaring, maar je moet vooral niet teveel over nadenken en "gewoon" ademenen. Anders ga je voor je gevoel alleen maar geforceerder ademen en gaat het vrij rap met je zuurstof. Leo zat nog geen 2 tellen op zijn knieën en werd al aangevallen door "cleaning visjes" en dan proberen rustig te blijven ademen, gelijk de optimale test! Sjors deed de oefeningen voor en dat moesten we om de beurt na doen. Oefening van je masker vol laten lopen was het vervelends, zout in je ogen en neus is niet zon pretje! Maar het lukte!! Vooral niet in paniek raken en blijven ademen! Toffe eerste ervaring en het smaakte naar meeeer!! Zo gewichtsloos in het water en al die visjes en coral om je heen. Totaal andere wereld! Einde van de middag werd er verteld wat voor "huiswerk" we moesten maken en kwam er bier en borrelnootjes op tafel. Erg gezellig om s'-avonds na te praten over de duik, maar daardoor weinig tijd om 6 hoofdstukken te lezen.

De volgende dag stonden er 2 duiken geplant in de middag. S'-ochtends moesten we onze aandacht erbij hebben voor de theorie, aangezien we de 3e dag een "examentoets" krijgen. Hier werd ook duidelijk verteld wat voor oefeningen we zouden gaan doen bij de eerste duik. Het waren er teveel om te onthouden, maar gelukkig deed Sjors ze voor. We gingen richting 6 meter diepte, waar we weer op onze knieën moesten zitten. Daar deden we oefeningen zoals; bril helemaal af doen en pas na 20sec weer op doen (leo was een pro, alleen Nancy had hier een beetje moeite mee aangezien ze door haar neus ging ademen), zwemmen zonder bril, buddy breathing, zuurstoffles dichtdraaien, trimvest, loodgordel af en om doen en drijfvermogen oefeningen. De techniek is namelijk om op 1 niveau te drijven en niet te crashen op het coral. Dat doe je dus dmv je trimvest en je longvolume. Door in te ademenen vullen je longen zich met lucht waardoor je meer gaat stijgen, bij het uitademen zak je dus weer. Nog aardig lastig om dit onder de knie te krijgen. Uiteindelijk zijn we toch 68 min onderwater geweest. Het watertemperatuur is rond de 28graden, lijkt aangenaam maar als je niet veel beweegt word het behoorlijk koud onderwater!

Afhankelijk van de diepte, duur, stijgingsniveau neemt het percentage stikstof toe in je lichaam. Op het oppervlak drukt er 1 bar op je lichaam bij 10 meter is dit al 2 bar, je krijgt dus te maken met drukverschillen. Het is daarom erg belangrijk om tussen de 1e en 2e duik rust te nemen, zodat het stikstofniveau weer wat afneemt. Zuurstof flessen werden weer gevuld en we waren weer ready voor de tweede duik. Dit keer mochten we niet afdalen via de lijn, maar via je trimvest en zorgen dat je dus niet te snel daalt. Dit ging bij ons aardig goed, alleen bij 1 andere student lukte het klaren niet, waardoor het lang duurde voordat we op de bodem zaten. (+/- 14 meter). Hier zwommen we een klein stukje rond en moesten we nog een paar oefeningen uitvoeren. Zoals buddy breathing omhoog vanaf 5 meter. (Om-om ademenen aan 1 automaat) Op 5 meter maak je afhankelijk van max. diepte een "veiligheidstop"van 3/4min. Dit om het stikstofniveau in je lichaam te laten afnemen. Doe je dat niet is de kans groot op het krijgen van decompressie ziekte. Als je dus gewoon netjes de procedures opvolgt kan er niks gebeuren. Tof 2 duiken gehad en krijgen steeds meer zelfvertrouwen en ontspanning in het duiken!

Dag 3 moesten we al om 7:30 verzamelen, vroeg op de boot om verder uit de kust te gaan duiken! Er stonden weer 2 duiken geplant, een wrakduik en een fundive. Dit waren echt de gaafste duiken, goed zicht en eindelijk geen oefeningen maar een beetje rondzwemmen en genieten. In de middag kregen we nog een stukje theorie en moesten we een toets maken van 75 vragen. Super makkelijk om te halen aangezien we met elkaar mochten discussiëren. Yeaah theorie en praktijk in de pocket, we zijn geslaagd!! Ons logboekje uiteraard invullen met ons gedane duiken. Dit als bewijs als je ergens anders gaat duiken en leuk als herinnering! Dit moest natuurlijk gevierd worden, dus er werd weer bier en pizza gehaald! Rond 21;00 sluit de duikschool, dus gingen we met een flinke groep Nederlanders richting Sairree! Dat is een stukje verderop, waar leuke strand tentjes zich bevinden met lekkere muziek en vuurshows. Het was een super gezellige stap avond/nacht en belanden pas rond 4:00 in bed!

Na 1 dag "rust", besloot Leo verder te gaan voor zijn Padi Advanced Openwater. Duiken werd een soort van verslaving en smaakten naar meeeerr. Leo vond het gaaf om nog meer nieuwe onderdelen binnen de duiksport te behalen! Op het programma stond; leren navigeren, drijfvermogen verbeteren, deepdive/Wreck dive naar de 30 meter, visjes leren identificeren en als laatste een nachtduik! Nancy had meer behoefte aan lekker volgen en ontspannen visjes/coral bekijken of te wel "fundives". Sommige onderdelen kan je ook apart halen. Zoals bij de deepdive krijg je een aantekening in je brevet dat je tot de 30 meter mag duiken ipv Max 20 meter bij je IDD Openwater. De Advanced duurde totaal 2 dagen, waarbij de eerste dag een klein stukje theorie werd verteld en s'-middags de onderdelen drijfvermogen en navigeren geplant stonden. Leo moest leren om zijn lood gewichten af te stellen, zodat hij een optimaal drijfvermogen kon creëren. Onderwater kreeg hij diverse oefeningen zoals; zweven boven de bodem in budha positie en een paar cm boven de grond zweven in liggende positie. Maar ook salto's en vechtbewegingen maken zonden vinnen. Dit allemaal via je uit- en inademing. Tegelijkertijd was Nancy bezig met haar fundive, die ging met een dive meester mee opzoek naar mooie vissen en coral. Na dik 60min kwam ze met een dikke smile boven water, trots als een klein kind! Yeaah we hadden zulke mooie vissen gezien en zeepaardjes!! Duik 2 van Leo was navigeren, iets waar Leo altijd heel goed in is! Het werken met een kompas is bekend terrein voor Leo, dus hij had er onwijs veel zin in om zelf de leiding te nemen. Nancy snorkelde erboven en kon hun mooi volgen. Leuk om het eens van de oppervlak te bekijken!

Dag 2 van Leo zijn Advanced moesten we vroeg op! 8:00 vertrok de boot en rond half 9 lagen we in het water. Yeaah we zijn weer buddy's, Nancy ging namelijk weer mee om haar deepdive te halen. We gingen weer naar het wrak, zoals bij de openwater, maar dit keer konden we het van dichterbij bekijken. Nancy vond het toch wel beetje spannend. Na de 28,5 meter aangetikt te hebben (wat je bijna niet door heb), mochten we rondom het wrak zwemmen. Erg tof, al die grote vissen die daar leven! Sjors nam een rode zak chips mee naar beneden, wat aanvoelde als steen (in elkaar gedrukt) en zijn kleur rood was verloren. Erg grappig om te zien en te bedenken hoeveel druk er op zijn zak chips komt te staan.

Duik 2 was visidentificeren, Nancy mocht mee met de groep als een soort "fundive". We kregen alleen andere buddy's. Super relaxen duik van 45 min en een hoop mooie vissen gezien en nieuwe handgebaren geleerd. Leo zag zelf ergens diep verstopt een rog, met allemaal blauwe stippen. Dit was Nancy haar laatste duik op Ko Tao en voor Leo stond er nog een night dive op de planning!

18:00 vertrokken we met de boot naar three Rocks, hier zou de nachtduik plaats vinden. Bekend terrein voor Leo, aangezien hij daar ook zijn navigatie onderdeel heeft gedoken. Pas toen de zon goed onder was kregen ze het teken van Sjors om het water in te gaan. Het verschil tussen overdag en s'-avonds is dat je natuurlijk niks voor ogen ziet, alleen als je met je lampje ergens op schijnt. Toch een spannend en eng idee. Het is dus een duik waarbij je maar 2 handgebaren heb (oké of probleem) voor de rest ben je erg op jezelf en blijf je in de buurt van andere lichtjes. Het mooie van een nachtduik is dat je totaal andere vissen actief ziet dan overdag. Je bent ook meer gefocust op een klein stukje wat verlicht is. Nancy ging mee en moest een uur wachten aan boord, wat ze minder leuk vond aangezien je alleen maar zwart water ziet en nergens een teken van leven/licht. Dit kwam omdat ze ver weg van de boot zwommen. Gelukkig na dik 60 min zag je in de verte lampjes omhoog komen en een hoop kabaal van enthousiasme en kicke,tof, gaafff. Aan de stem te herkennen was dit Leo, yes!! Hij vond dit een van de gaafste duiken! Aan het einde werd het logboek weer bijgeschreven, voor Leo zijn 10e duik en Nancy 8! Leo was geslaagd voor zijn Advanced en Nancy deepdive, hier gaan we veel plezier mee hebben aangezien er meerdere duiken geplant staan in Maleisië/Borneo en Bali!

Na 1,5 week op Ko Tao te zijn geweest, wat echt een super tijd was werd het weer tijd om te verkassen! 3 februari vertrekken we naar Ko Phangan, voor de bekende FULLMOON PARTY!!

Word vervolgt....:-)

• 05 Februari 2015 - 10:12

Cynthia:

Super gaaf om te lezen hoe die duiken zijn gegaan! Ik wil wel een keertje mee op vakantie met jullie om te duiken hoor haha

• 10 Februari 2015 - 11:44

Papa:

Hallo lieverds..wat spannend allemaal voor jullie!!
    Prachtig geschreven over jullie duikerervaring hoor!! Alsof ik er bij ben xxx

• 10 Februari 2015 - 11:44

Papa:

Hallo lieverds..wat spannend allemaal voor jullie!!
    Prachtig geschreven over jullie duikerervaring hoor!! Alsof ik er bij ben xxx

• 14 Februari 2015 - 07:01

Dewi:

Wat een onwijs gaaf verhaal! Echt indrukwekkend, toppertjes