Vang Vieng - Vientaine - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu Vang Vieng - Vientaine - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu

Vang Vieng - Vientaine

Blijf op de hoogte en volg Nancy en Leo

06 Januari 2015 | Laos, Vientiane

Sa bai di

Het is alweer dag 5 in Laos, ondertussen raken we gewend aan de cultuur, bevolking en het landschap. De Laotiaanse bevolking valt ons erg tegen, zijn totaal niet vriendelijk en heel erg op zichzelf gericht en totaal niet geïnteresseerd in de toeristen. Je ziet veel Franse invloeden in Laos, waarschijnlijk is het ook overgeslagen op de bevolking? Groot contrast met Thailand! Hoeveel Thaise mensen lachen hoe weinig doen Laotiaanse mensen dat! Misschien veranderd dat als we meer naar het zuiden toe trekken.

2 januari stonden we 8 uur klaar om opgehaald te worden voor ons guest house, voor een ritje naar Vang Vieng. Op tijd vertrekken is nog geen 1x gelukt hier in Laos, 9:30 starte namelijk de chauffeur zijn motor om te vertrekken. Het was een 5 uur durende rit door de bergen, super mooi maar wat een slecht wegdek! Sommige delen waren geasfalteerd, andere delen lag alleen maar zand, stenen en een hoop kuilen in de weg. Dat veroorzaakte een hobbelig en misselijk makend ritje. Om sommige kuilen te ontwijken ree de chauffeur Kris kras over de weg, soms net iets te hard. Het is een wonder dat de minivan niet uit elkaar viel (careglass kon die wel gebruiken met een flinke barst door zijn ruit). De omgeving maakte alles weer goed, echt schitterend! Ongerepte natuur, vol met allerlei verschillende bomen en planten, genoeg om te zien! We reden langs veel bergdorpjes, waar veel kinderen langs de weg speelde en de berg op liepen (gewoon toeteren en vooral je snelheid niet verminderen). Locale bevolking die met volle draagmanden en karretjes de berg op liepen om spullen weg te brengen. (Soms op blote voeten).

YES veilig aangekomen in het "partycapital" van Laos, Vang Vieng. Klein dropje langs de mekong River omringt door hoge bergen en rotswanden. Vol met slaapplekken, dus het was dit keer in 1 keer raak! Voor 100.000 kip (10 euro) per nacht, dat scheelt even een hoop met luang prabang! Hop backpacktassen gedumpt en zijn gelijk opzoek gegaan naar een adventure shop die zipline tripjes organiseert. Dat schijnt hier heel tof te zijn en must do! Savonds zijn er wat kroegjes tot laat open, waar backpackers de hele nacht doorhalen op slechte harde muziek en emmers giftige alcohol. Na braaf een avondje kaarten (shit heade) met Rick en lindy zijn we redelijk op tijd naar bed gegaan, morgen vroeg zipline!

9:00 stapte we achterin een pick-up om richting een waterval te gaan, waar het zipline zou starten. Veiligheidsgordel, safety touwen en een Brake werden aangereikt, nu maar hopen dat alles goed vast zit. Na wat instructies klommen we omhoog naar het eerste plateau. We zitten wel in Laos maar alles was zeer professioneel en veilig! Door al het groen en zeer hoge bomen en planten leek het niet hoog, maar dat was het wel als je over het randje keek! Nancy begon als eerste van de groep en liet even zien hoe het moest. Heel tof en vol met adrenaline, soms vergeet je dan te genieten van de omgeving. We moesten sommige stukken over een wiebel brug en plank, heel spannend vooral als de gids begint te wiebelen en het liefst iedereen laat schreeuwen. Op het eind werden we omlaag getakeld, waarbij de gids je letterlijk een vrije val naar beneden bezorgden. Leo had het daar even minder naar zijn zin, maar al schreeuwend kwam hij met een grote glimlach beneden. 13:00 waren we weer terug!

Vang Vieng heeft iets speciaals genaamd "tubing". Tubing betekend dat je jezelf in een opgeblazen binnenband op de stroming van de mekong River voort beweegt en elk willekeurige touw wat je aangereikt word opvangt. Hiermee word je aan de kant gehengeld en kan je drankjes nuttigen bij de vele bars en flink bezopen verder dobberen. Sinds 2012 is het grotendeels afgeschaft en zijn er veel barretjes afgebroken, dit vanwege het hoge dode aantal. (20 op jaarbasis). Vooral in het regenseizoen staat het water hoger en verdronken veel bezopen toeristen. Wij wilde het tuben wel meemaken en slaan dat laatste graag over! Dus hop voor 5,50 euro een band gehuurd en werden 4 km verderop afgezet met een tuk tuk. Het was ondertussen al 15:00, aangezien het heel snel afkoelt en de zon snel ondergaat besloten we alleen te peddelen en te genieten van de omgeving. Prachtig in rotsachtige omgeving dobberen is erg relax, maar zeeeer koud! We kwamen 4 barretje tegen die ons graag wilde binnen hengelen, maar dat negeerde we aangezien het steeds kouder werd. Na 1,5 uur dobberen en peddelen kwamen we alweer aan bij het eind punt, sneller dan we hadden gedacht! Voor 18:00 moest de tube binnen zijn, anders liep je je borg mis. Snel terug en onder een warme douche en thermo kleren aan, brrr! Tussen 11:00-15:00 is het heel warm en daarna zakt de temperatuur soms wel tot 10 graden!!

Volgende dag besloten we wat actiefs te gaan doen en een mountainbike te huren om richting de blue lagoon en Tham phu kam cave te fietsen. We hadden een route van 30-40km in gedachten, maar na de eerste 9 km zijn we van plan gewijzigd. Nancy haar fiets viel bijna uit elkaar door de vele stenen en kuilen. Het was aardig stofhappen, door voorbij rijdende auto's en scooters . Eenmal aangekomen bij blue lagoon (uiteinde rivier nam Ka) besloten lindy Rick en Nancy te blijven hangen om te gaan zwemmen en zonnen. Leo had een wat nieuwere mountainbike dus die is 1,5 uur wezen scheuren over wat zand weggetjes. De blue lagoon is erg toeristisch, teveel mensen voor het mooie! Het water was heldere blauw en je kon vanaf een boomstronk (6 meter hoog) erin springen. Toen Leo terug was klommen we omhoog richting een gigantische cave, gelukkig hadden we zaklampjes bij want het was aardig donker! Er stond ook een bordje "pas op dat je niet verdwaald".

Laatste avondje gezellig afgesloten met lindy en Rick. Want wij vertrekken de volgende dag richting Vientaine voor een tussenstop om vervolgens door te reizen naar Thakheak.

9:00 stonden we klaar om opgehaald te worden, na 30 min rond rijden in Vang Vieng (1 bij 1km) vertrokken we richting Vientaine. Redelijk aangenamen rit, nog steeds met een hoop kuilen en stofwolken. Vientaine hebben we in 1 dag bezocht, prima te doen! Een "Franse" stad met 250.000 inwoners, hoofdstad van Laos. Veel gebouwen in Franse stijl en de straten beginnen hier met rue. Ze hebben zelf een Arc de triomphe en een soort van Champs elysee! Verder een schone stad , goed georganiseerde verkeer en een boulevard waar ze veel sportactiviteiten uitvoeren!

Momenteel 6 januari, lekker aan een bakkie koffie en thee. Net wezen sporten langs de mekong River, klaar om weer 6 uur lang op onze billen te zitten! In Tha Kheak willen we een motorbike huren en een trip maken van 400 km (the loop noemen ze het). Dit is een avontuurlijke rit van 3 dagen. We zijn benieuwd!!

To pai nai kan

• 06 Januari 2015 - 07:25

Malu:

Heerlijk verhaal weer! En jeetje jullie zitten ook niet stil zeg... Geniet! Xx

• 06 Januari 2015 - 07:26

Malu:

Geniet ervan moest dat zijn :-)

• 06 Januari 2015 - 12:45

Papa:

Hello kids!!
    Was weer een leuk verhaal om te lezen. Jullie maken wel erg veel mee zeg!!
    Bluf lekker van alles genieten en neem geen onnodige risico's in dat gekke Laos...weet zeker dat de bevolking meer zullen gaan lachen nadat ze jullie hebben ontmoet

• 06 Januari 2015 - 12:47

Papa:

Nog heel veel plezier samen!!

To pai nai kan (!!)
    Liefs papa& Joke

• 06 Januari 2015 - 13:18

Patricia:

Wat een leuke verhalen om te lezen! Jullie hebben al een hoop avonturen meegemaakt en veel gezien! heel veel plezier geniet ervan daar!!

xx patries

• 06 Januari 2015 - 19:27

Jacques:

Leuk,leuk,leuk!!! Maar ik denk dat het voor 60+ iets te zwaar is!!

Heel veel plezier nog!!

Jacq&Jose