Luang Prabang - Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Nancy en Leo - WaarBenJij.nu

Luang Prabang - Laos

Blijf op de hoogte en volg Nancy en Leo

01 Januari 2015 | Laos, Luang Prabang

Happy Newyear!

Dat het jaar 2015 een hoop nieuwe ontdekkingen, leermomenten, doelen en happiness met zich mee mag brengen!!

1 januari, nieuwjaarsdag! De meeste Nederlanders ontwaken net, na een knallend oud en nieuw, terwijl onze 1e dag van het nieuwe jaar alweer bijna voorbij is. Vanochtend berichten we het thuisfront dat we aan ons ontbijt zaten in het zonnetje, terwijl hun net gingen slapen! Heel raar om oud en nieuw op deze manier mee te maken, maar ook wel eens leuk! Vuurwerk hebben we hier helaas niet gezien, maar wel een groot vreugde vuur. 31 december begon onze avond met een lekkere BBQ bij Utopia bar en een drankspelletje met de mensen die we hier ontmoet hebben. Super gezellig en onwijs leuke lokatie aan de Mekong River. Er werd gedanst op het "strand" rondom een groot kampvuur en je kon ontspannen op lounge bedjes. Rond 12 uur werd er uiteraard afgeteld en staken ze een grote draak in de brand, wat een flink vuurtje werd!

Momenteel zijn we aan het uitbraken bij een zwembad in luang prabang, na te denken over hoe we ons verhaal dit keer gaan vormgeven. 27 december vertrokken we vanuit Chiang Mai richting Chiang Khong met de Green Bus, weer een 6 uur durende trip. Vanuit deze plaats kan je namelijk de grens over naar Laos. Rond 21:00 kwamen we daar aan en het was letterlijk uitgestorven! We moesten dus nog een aardig stukje lopen eerder we een guest house tegen kwamen, super cheap voor 200 bath(5euro)! De volgende ochtend was dat wel te merken aan je nek, rug en een kakkerlak die we vonden in Leo zijn tas, maar goed dat namen we voor een dagje maar verlief.

De dag erna vroeg opgestaan om richting de grens te gaan! Met de bus moest je de rivier over en daar moest je formulieren invullen voor je visum en betalen met dollars! 36 doller p.p betaalde je voor een 30 dagen visum. Ging vrij makkelijk en YES we zitten in Laos. Hier ontmoette we 3 Nederlanders die dezelfde kant op gingen als ons. Via een tuk tuk werden we richting de pier gebracht, daar vroegen ze 100bath p.p voor en er viel echt niks te onderhandelen! Eenmaal aangekomen bij de pier kochten we een slow boat ticket voor naar luang prabang, deze tocht duurt 2 dagen met een tussenstop bij Pak beng. Het was een prachtige tocht over de Mekong River met een hoop groen en bergen om je heen. We vaarde afvaardig en er was echt een flinke stroming! Op de boot zat een mannelijke Amerikaan, die heel aanwezig was en wat vrouwelijke trekjes had, maar wel sfeer probeerde te creëeren aan boord. Hij maakte met iedereen een praatje en bleef wat extra lang staan bij mooie mannen, Leo kreeg er helemaal de kriebels van. Je merkt dat ze hier niet zo georganiseerd zijn zoals wij dat kennen, zo was de boot de 2e dag vol en stonden er nog mensen op de pier te wachten omdat er geen plek meer was. Wij hadden nog wel een plekje maar zaten helemaal verspreid. Uiteraard trokken een paar Nederlanders hun mond open en moest er een tweede boot bij komen, ze wilde namelijk het bootje gewoon vol proppen. Uiteindelijk vertrokken we een uur later dan geplant. Na 2 lange dagen varen waren we uit eindelijk aangekomen in luang prabang. Natuurlijk zetten ze ons 10km voor de stad af, zodat we nog een tuk tuk konden betalen naar het centrum. Ze proberen, net zoals in Thailand, overal aan je te verdienen!

In Laos betalen ze met kip en echt in enorme bedragen! Het geld hier is niks waard, zo is 1 miljoen kip 100 euro! Heel raar om zoveel briefgeld in je handen te hebben en heel verwarrend aangezien de briefjes moeilijk te onderscheiden zijn, munten kennen ze hier niet. Wij dachten dat Laos nog goedkoper was dan Thailand, maar dat viel even vies tegen! Luang prabang is een populaire stad in Laos en nog eens hoogseizoen gezien kerst en oud en nieuw. We hadden niks vooraf geboekt, wat achteraf niet slim was, aangezien echt alles vol zat! Wow en wat schrokken we van de prijzen, je betaalde makkelijk tussen de 75-120 dollar voor een overnachting. 95% was volgeboekt! Na lang lopen wat gevonden voor 1 nacht en de andere 2 nachten geboekt via hostelbookers. De afgelopen jaren is het land aardig overgenomen door westerse invloeden en dus minder arm dan voorheen. Met name Fransen hebben hier de macht in handen genomen, zo zie je veel bakkerijtjes met croissantjes, stokbrood en Fransen gerechten.

Aangezien het hoogseizoen is kunnen ze echt alles vragen, zo zie je dus enorme verschillen in prijzen! Na jouw vele andere die het wel accepteren. In verhouding met Nederland natuurlijk nog geen geld, maar voor de begrippen van hier?! Ze praten hier veel slechter Engels en ze zijn beetje traag van begrip, kaart lezen van hun eigen stad snappen ze bijvoorbeeld niet. Ondanks dat wel een dikke smile op hun gezicht en gewoon ja knikken terwijl ze je niet begrijpen, hahah.

Je kan hier wel heel leuk fietsen in een groen en bergachtig gebied. Zo hebben we voor 2 dagen een fiets gehuurd. 1 dag is Leo zelf op pad gegaan en bleef ik in luang prabang om wat tempels te bezichtigen en de stad te verkennen. Je had leuke restaurantjes aan de mekong river, waar we een avond zelf hebben gegourmet! Savonds is hier een night Market met leuke spullen en straten met eetkraampjes waar je voor heel goedkoop kan eten. Wat ze hier heel veel maken zijn fruit shake's, echt super lekker en vers! Met name papaya, dragon fruit en verse mango is hier heerlijk! De resten van deze markt zijn s'-avonds zichtbaar, al het afval laten ze op straat liggen. Gelukkig word het de volgende ochtend weer opgeruimd. De 2e dag (31dec) zijn we gaan fietsen naar Kuang Si waterfall een tocht van 30-35 km heen. Daar rondgelopen en gezwommen in het helder blauwe water, wat echt heeeeel koud was! De zon kwam niet echt door, dus we waren er snel uit. Het was een sportief dagje en we waren er aardig kapot van, de beentje voelde we wel! Maar we hebben ons zeker vermaakt!

We zijn nu al bijna een maand weg, een maand aan het backpacken van plek naar plek, elke dag bedenken waar gaan we heen, wat gaan we doen, hoe gaan we dat doen, zorgen dat je niet belazerd word en dat je al je spullen nog heb! Het reizen is uitdagend, vernieuwend en toch best vermoeiend soms! Je ontmoet veel leuke mensen en leert een hoop van het land en cultuur! Wij zijn heel blij dat we lekker samen reizen en vermaken ons heel goed samen. Leo is onze navigator, heel handig, en Nancy gaat de Engelse gesprekken aan. Leo zijn Engels gaat de goede kant op, soms moet ik hem hier en daar wat verbeteren, we kunnen er erg om lachen.

Morgen vertrekken we vroeg richting Vang Vieng!

• 01 Januari 2015 - 18:28

Jacques:

We wensen jullie een fantastisch 2015 toe met nog heel veel mooie reiservaringen!!
    We blijven jullie volgen.
    Liefs,
    Jacques & Jose

• 01 Januari 2015 - 19:22

Gwenn & René:

Super leuk om jullie verhaal weer te lezen.
    Geweldig huize vd Togt en Godde kunnen niet te lang zonder gourmetten

• 01 Januari 2015 - 22:00

Willy En Henk:

Wij wensen jullie een heel fijn en gelukkig2⃣0⃣1⃣5⃣

• 02 Januari 2015 - 07:43

Gerard:

Bij gebrek aan een telefoon...:) Mooi om toch op de hoogte te blijven van jullie verdere reis.

Een heel mooi en gelukkig 2015! Met nog veel mooie reiservaringen uiteraard.

Wij zijn op oudejaarsdag met de laatste boot van Ko Tao naar Ko Phangan gegaan. 's Morgens had ik m'n laatste 18 meter duik voor mijn PADI gehad. Heel Ko Phangan zou volgeboekt zijn, maar we hebben toch nog een slaapplek kunnen vinden. Het was wel een hutje met de uitstraling en de grote van een kippehok, maar we hoefde niet met de eerste boot terug en het was 5 minuten van het full moon party strand. Zitten nu bij de buren, Coral Bungalows. Reis in vakantiestijl afsluiten met strand en zwembad voor de deur:)

Laos klinkt goed! Inspiratie voor een volgende keer. Maandag vliegen wij al weer terug.

Veel plezier!

Gr. Gerard

• 02 Januari 2015 - 15:03

Joyce En Jan Siemons:

Hoi kits

De beste wensen voor 2015 en dat jullie nog veel mooie verhalen mogen schrijven. Mama en Jeffrey zijn donderdagavond nog bij ons geweest nadat ze bij oma langs waren geweest om elkaar gelukkig nieuwjaar te wensen. We hebben 2014 bruisend afgesloten en 2015 ingedronken. We hopen, dat het een vredig en liefdevol jaar mag worden. Nederland heeft de vorst en de sneeuw verlaten. Alles is weer schoon. Het is nu zes graden boven nul. Wat een winter hè. Nou van mij mag het zo blijven.

Liefs van ons.

• 02 Januari 2015 - 21:14

Papa:

Hallo wereldreizigers!!
    Nogmaals de beste wensen voor jullie!!
    Echt geweldig wat jullie allemaal meemaken en complimenten voor jullie levendige reisverslagen ( alsof je er zelf in zit

• 02 Januari 2015 - 21:19

Papa:

Blijf genieten van elkaar en blijf op je hoede daar!!!
    Mekong River..geweldig dat jullie daarop hebben gevaren

• 03 Januari 2015 - 08:43

Eugenie:

lieve Leo en Nancy
    Een heel gezond liedevol en avontuurlijk jaar wens ik jullie toe .
    Geniet er van zoals ik geniet als ik jullie verslagen leest.
    gr Eugenie

• 04 Januari 2015 - 11:33

Liesbeth:

Wat een prachtige foto's! Nog veel plezier